סמנטיקה

מְצִיאַת מַשְׁמָעוּת דּוֹמָה

התלמידים יעשירו את אוצר המילים שלהם בעזרת משפט מהטקסט, ובו מודגשת המילה הלא-מוכרת. לאוצר המילים יש תפקיד משמעותי בקריאה ובהבנת הנקרא. ככל שמעשירים את אוצר המילים של התלמידים, שטף הקריאה והייצוג של המילים ומשמעויותיהן בזיכרון המנטלי של הקוראים (בלקסיקון) טובים יותר. לכן חשוב שכל מילה תוצג לתלמידים כמה פעמים בהקשרים שונים.

שלב 1 – מופיע משפט מהסיפור ובו מודגשת אחת המילים. לאחריו מובאים שני משפטים בצבעים שונים. התלמידים מתבקשים לבחור את המשפט שמשמעותו דומה למשמעות המשפט המקורי. כאשר התלמידים בוחרים בתשובה הנכונה, היא נאמרת בקול. התלמידים יבצעו פעילות זו בעזרת הישענות על ההקשר התוכני, שהיא מיומנות חשיבה מסדר גבוה.

שלב 2 – מופיעה תפזורת של אותיות, והתלמידים מתבקשים למצוא בה את המילים הקשות שהופיעו בשלב 1. המילים במחסן המילים מנוקדות, ואילו המילים בתפזורת מופיעות ללא ניקוד. פעילות זו מסייעת לתלמידים לעבור מקריאה בניקוד לקריאה ללא ניקוד.

סמנטיקה

מְצִיאַת מַשְׁמָעוּת דּוֹמָה

התלמידים יעשירו את אוצר המילים שלהם בעזרת משפט מהטקסט, ובו מודגשת המילה הלא-מוכרת. לאוצר המילים יש תפקיד משמעותי בקריאה ובהבנת הנקרא. ככל שמעשירים את אוצר המילים של התלמידים, שטף הקריאה והייצוג של המילים ומשמעויותיהן בזיכרון המנטלי של הקוראים (בלקסיקון) טובים יותר. לכן חשוב שכל מילה תוצג לתלמידים כמה פעמים בהקשרים שונים.

שלב 1 – מופיע משפט מהסיפור ובו מודגשת אחת המילים. לאחריו מובאים שני משפטים בצבעים שונים. התלמידים מתבקשים לבחור את המשפט שמשמעותו דומה למשמעות המשפט המקורי. כאשר התלמידים בוחרים בתשובה הנכונה, היא נאמרת בקול. התלמידים יבצעו פעילות זו בעזרת הישענות על ההקשר התוכני, שהיא מיומנות חשיבה מסדר גבוה.

שלב 2 – מופיעה תפזורת של אותיות, והתלמידים מתבקשים למצוא בה את המילים הקשות שהופיעו בשלב 1. המילים במחסן המילים מנוקדות, ואילו המילים בתפזורת מופיעות ללא ניקוד. פעילות זו מסייעת לתלמידים לעבור מקריאה בניקוד לקריאה ללא ניקוד.