סמנטיקה

מְצִיאַת הֲפָכִים

התלמידים יעשירו את אוצר המילים שלהם באמצעות מציאת הפכים למילים המופיעות בסיפור. לאחר קריאת הסיפור יוכלו התלמידים לעשות את ההקשר התוכני, והם יבינו טוב יותר את המילים הקשות. פעילות העוסקת במציאת הפכים היא פעילות מטה-קוגניטיבית המאפשרת להשוות בין מילים. מציאת מילים הפוכות היא פעילות המקדמת סמנטיקה- הבנת המשמעויות של המילים. במחקרים רבים נמצא קשר חזק בין סמנטיקה ליכולת הקריאה.

בכל פעם שהתלמידים צודקים, הם מקבלים מטבע, ובכל פעם שהם טועים, הם מקבלים משוב מקדם למידה שונה ומותאם לפעילות. 

 

הסבר לתלמידים

לְמִלִים רַבּוֹת בְּעִבְרִית יֵשׁ מִלִים שֶׁהַמַשְׁמָעוּת שֶׁלָהֶן הֲפוּכָה.

לִפְעָמִים כְּדֵי לָדַעַת מַהִי הַמִלָה הַהֲפוּכָה לְמַשֶׁהוּ, אֶפְשָׁר לוֹמַר – כֵּן מַשֶׁהוּ אוֹ לֹא מַשֶׁהוּ.

דֻגְמָאוֹת: מָה הַהֵפֶךְ מֵחַם? קַר. כֵּן קַר הוּא לֹא חַם.

מָה הַהֵפֶךְ מִנִשְׁבָּרוּ? הִתְחַבְּרוּ. הֵם לֹא הִתְפָּרְקוּ, הֵם כֵּן הִתְחַבְּרוּ.

 

גִרְרוּ אֶל הַשֶׁלֶט אֶת הַמִלָה הַהֲפוּכָה.

על המסך מפוזרות מילים. התלמידים מתבקשים למצוא ביניהן את המילה ההפוכה למילה הכתובה על השלט. כאשר הם מוצאים מילה הפוכה, הם גוררים אותה אל השלט שמתחת למילת המטרה.

סמנטיקה

מְצִיאַת הֲפָכִים

התלמידים יעשירו את אוצר המילים שלהם באמצעות מציאת הפכים למילים המופיעות בסיפור. לאחר קריאת הסיפור יוכלו התלמידים לעשות את ההקשר התוכני, והם יבינו טוב יותר את המילים הקשות.

פעילות העוסקת במציאת הפכים היא פעילות מטה-קוגניטיבית המאפשרת להשוות בין מילים. מציאת מילים הפוכות היא פעילות המקדמת סמנטיקה- הבנת המשמעויות של המילים. במחקרים רבים נמצא קשר חזק בין סמנטיקה ליכולת הקריאה.