הרציונל של קשת

קשת מיועדת לתלמידי בית הספר היסודי, שרכשו את אבני היסוד בקריאה ונמצאים בשלב שיפור שטף הקריאה.  

קשת פותחה במטרה לתת מענה לאחד מהאתגרים הגדולים הניצבים כיום בפני מערכת החינוך: המעבר מהוראה פרונטלית של מורה בכיתה, שבה התלמידים פסיביים בתהליך הלמידה, אל למידה מתוקשבת חווייתית היכולה להתקיים בכל מרחב – בכיתה ובבית. סביבת למידה מתוקשבת זו מובילה כל תלמיד ותלמידה להיות שותפים פעילים ומעורבים יותר בתהליך שיפור שטף הקריאה.

סביבת הלמידה המתוקשבת היא אינטראקטיבית ודינמית, בעלת יכולת להשתנות בהתאם לצורכיהם של התלמידים. מחקרים רבים הראו שמשחקי מחשב מסייעים בשיפור הישגים לימודיים ובפיתוח מיומנויות חשיבה, כגון: חשיבה יצירתית, חשיבה לוגית ופתרון בעיות. נוסף על כך, הם מעודדים מוטיבציה ללמידה. 

כשתלמידים ישפרו את יכולת הקריאה שלהם, וקצב פענוח המילים יהפוך למהיר ואוטומטי, הם יוכלו להפנות את עיקר משאביהם לטובת מיומנויות חשיבה גבוהות ומורכבות יותר ולהבין טוב יותר את מה שקראו.

מהו שטף קריאה?

המונח "שטף קריאה" מתייחס לשלושה רכיבים בקריאה: דיוק, קצב והנגנה.

קריאה שוטפת היא היכולת לקרוא טקסט באופן מדויק, בקצב תואם גיל, בהנגנה המתאימה לתוכנו של הטקסט וללא מאמץ. קריאה שוטפת היא תנאי הכרחי להבנת הנקרא.

קריאה שוטפת מתפתחת לאורך כל שנות בית הספר היסודי ומצריכה אימון ותרגול רב. העבודה על הקריאה אינה מסתיימת לאחר רכישת הקריאה בכיתות א'-ב'. תלמידים רבים מסיימים את כיתה ב' לאחר שרכשו את אבני היסוד בקריאה, אולם קריאתם עדיין אינה שוטפת. 

מורים בשכבות גיל בוגרות יותר (ג'-ו') נדרשים להמשיך ולחזק את יכולות הקריאה של תלמידיהם, באופן המותאם לגילם. חזרתיות וקריאה מרובה ברמת מילה, משפט וטקסט הן המפתח לשיפור שטף הקריאה. יש חשיבות גם להברקות מילים, להדגשת המרכיבים הלשוניים והמטה-לשוניים של המילים בשפה ולחיזוק יכולת הזיכרון.

הייחודיות של קשת

הסיפורים בקשת נבחרו בקפידה. הם עוסקים בנושאים מחיי היום-יום של התלמידים, כמו: קבלת השונה, חמלה, חשיבה חיובית, מחשבה יוצרת מציאות, אהבה לטבע, מִחזוּר וקיימות, קבלת מרות, אמפתיה, יצירתיות, ניפוץ סטריאוטיפים, שוויון בין המינים, מגדר ועוד. 

הלמידה באמצעות קשת מעוררת בתלמידים עניין וסקרנות, הנאה והנעה. למידה זו אף מציבה בפני התלמידים אתגרים ותחרות, מאפשרת להם ללמוד ברמות קושי שונות, המותאמות ליכולותיהם. באמצעות משחקים הם חוזרים על אותה הפעילות שוב ושוב, ובכך נוצרת תחושת שליטה ומסוגלות. הלמידה בקשת הופכת את תהליך ההקניה של חומר חד-גוני לחוויה מלהיבה ומרתקת.

כמו-כן התלמידים מקבלים משוב על ביצועיהם ועל התקדמותם, והמורים יכולים לעקוב אחר ביצועי התלמידים במטרה לאתר יכולות ונקודות לחיזוק בקרב כלל תלמידי הכיתה ואצל תלמיד או תלמידה מסוימים. 

מטרות קשת:

– שיפור יכולות הקריאה של התלמידים – שיפור שטף הקריאה במדדי דיוק, קצב והנגנה

– יצירת סביבת למידה מתוקשבת חווייתית ומהנה שבה משחקים רבים ומגוונים 

– אפשרות למידה  בסביבות שונות – כיתה ובית

– הגברת האהבה של התלמידים לקריאה

– העצמת התלמידים ושיפור הביטחון שלהם כקוראים

– הפחתת החששות והמתח הנגרמים לא פעם מקריאה

– הובלת התלמידים להיות לומדים עצמאיים, סקרניים השותפים לתהליך למידת הקריאה

–  מגוון רחב של פעילויות מגוונות  הממוקדות בנושא קידום שטף הקריאה